De geschiedenis van Desperado De restauratie Desperado in aktie

Op deze pagina beschrijf ik de restauratie van DESPERADO wat meer in detail.

De eerste delen gedemonteerd

 

Toen ik mijn Jeep opgehaald had ben ik eerst begonnen om hem weer aan het rijden te krijgen. Na een paar uurtjes sleutelen startte de motor weer. De remmen werkten nog dus kon ik de weg op. Na een ritje van ongeveer 3 kilometer was ik erachter dat alles nog redelijk naar behoren functioneerde. De motor liep goed, de oliedruk was (toen nog) goed er kwamen geen rare geluiden uit en de automaat werkte ook goed. Hieraan hoefde ik dus in eerste instantie niets te doen. Ik besloot toen om de Jeep helemaal uit elkaar te sleutelen en onderdeel voor onderdeel op te knappen en weer op te bouwen. De motor en automaat zou ik alleen maar uiterlijk opknappen en verder dicht laten zitten.

De eerste delen gedemonteerd

 

Hoe verder ik de Jeep uit elkaar haalde hoe meer bleek in welke staat de Jeep was. De body was alleen maar geschikt voor de oud ijzer bak. Alleen het middendeel van de vloer wat boven de versnellingsbak zat was nog te herkennen. Ook aan het chassis mankeerde nogal wat. De achterste dwarsbalk was niets meer van over en ook in laagste plekken van de chassisbalken zaten diverse gaten. Gelukkig kan Herman goed overweg met een lasapparaat dus nadat het chassis gezandstraald was, werden alle gaten gedicht en werd het chassis waar nodig verstevigd. 

De eerste delen gedemonteerd

 

Toen het chassis weer helemaal opgeknapt was heb ik het thermisch laten verzinken. We hebben hier en daar vestevigingen geplaats tegen het kromtrekken. Toen het chassis terugkwam van de verzinkerij was het nog kaarsrecht.Ik wilde het niet blank laten dus ik heb er eerst een laag speciale 2 componenten zink primer op gesmeerd en daarna nog een laag twee componenten epoxy verf. Zo heb ik trouwens alle onderdelen van de aandrijflijn behandeld.De delen die niet thermisch verzinkt konden worden heb ik laten schopperen, dat is van buiten af zink erop branden met een speciale brander. deze behandeling kan ik iedereen aanbevelen. Na bijna 10 jaar intensief gebruik ( buiten staan en dagelijks woon werk verkeer het hele jaar door) is er nog praktisch geen roest te vinden aan chassis en de andere delen die op deze manier behandeld zijn.

De eerste delen gedemonteerd

 

Hier zie je het begin van de roestvrijstalen body. Ik wilde het zo  origineel   mogelijk laten lijken, dus dat heeft vele uren gekost aan zagen , kloppen lassen, slijpen en weer kloppen om zoveel mogelijk alle vormen weer in de vloer en schutbord te krijgen. Het eindresultaat ben ik zeer tevreden over. Het scheuren vcan het roestvrijstaal waar iedereen me toen voor heeft gewaarschuwd is uit gebleven. Na tien jaar is er nog nergens een scheurtje te bekennen.

De eerste delen gedemonteerd

 

Alle onderdelen van de Jeep (behalve motor en automaat) heb ik gedemonteerd, schoongemaakt en waar nodig delen vervangen, zodat alles weer volgens de specificaties uit de werkplaatshandboeken was. Hier zie je de carburateur die met het werkplaatshandboek er naast weer helemaal volgens specificaties gereviseerd wordt..

De eerste delen gedemonteerd

 

Na ongeveer een jaar was het chassis met de aandrijflijn inmiddels klaar. Toen de vloer van de body ook klaar was moest er voor de eerste keer gepast worden. De vloer werd los geschroefd van de mal waarop hij gemaakt was en op het chassis geplaatst. Alles paste perfect. Toen bleek ook dat het goed was geweest om de vorm zo origineel mogelijk te houden. De vrij grote TH 400 automaat met quadratrac had precies genoeg ruimte, elke rare vorm of bobbel in de vloer bleek nodig te zijn. Gesterkt door dit goede resultaat gingen we vol goede moed verder met de rest van de body. Het heeft echter nog wel een jaar geduurd voordat de body helemaal af was.

De eerste delen gedemonteerd

 

Eindelijk was het dan zover, de body kwam terug van de spuiter. Op het chassis zat inmiddels een laag stof van een jaar dus eerst het chassis maar eens naar buiten gereden en goed gewasssen. Hier zie je het chassis dat klaar staat om weer herenigd te worden met vernieuwde body.

De eerste delen gedemonteerd

 

Toen de body op het chassis stond kon het "mooie" werk beginnen, het afbouwen van de Jeep. Dat was echt alleen maar van alles in elkaar schroeven, want ik had alle gaten al geboord en alle onderdelen al gepast voor het spuiten. Ik was van plan om alles van roestvrij staal te maken, maar na twee jaar was ik het zat, de grille motorkap en spatborden werden gekocht in polyester uitvoering.

De eerste delen gedemonteerd

 

De buitenkant van de body was van een strakke laag "pasadena blauw" voorzien. Om toch te laten zien dat het om een roestvrij stalen body ging besloot ik de binnenkant blank te laten. Het dashboard wat ik ook uit roestvrij staal had nagemaakt heb ik hoogglans gepolijst om het interieur helemaal "af" te maken.

De eerste delen gedemonteerd

 

Eindelijk na twee en half jaar was mijn Jeep klaar voor de eerste rit, naar het APK keuringsstation. De rollbar staat er nog niet op want het polijsten kostte veel meer tijd dan ik dacht en de Jeep moest voor de vakantie nog gekeurd worden. Ik verwachtte weinig problemen met de keuring, maar dat viel tegen. Door het lange stilstaan waren de rubber hoesjes om de fuseekogels zover verdroogd dat de scheuren er spontaan in sprongen, er zat teveel speling op een (nieuwe) stuurkogel en de LPG installatie, die wel op het kenteken stond, zat er nog niet in. Dus toch maar met een niet gekeurde Jeep op vakantie.

De eerste delen gedemonteerd

 

In de vakantie begonnen de problemen al snel, na 50 kilometer ongeveer. We kwamen toen in de file en toen de motor stationair draaide stond de oliedrukmeter op nul. Dat was balen. Wat nu te doen?  Toch maar op vakantie en het beste er maar van hopen. De eerste dagen was er nog wel een paar PSI'tjes oliedruk, maar toen we wat meer naar het zuiden kwamen met de daarbij horende hogere temperaturen, kwam de oliedruk meter alleen s'morgens vroeg in de eerste kilometers nog maar een beetje uit de hoek. Uiteindelijk na ongeveer 3000 kilometer kwam de motor met een fikse klap aan zijn einde. Een gebroken drijfstang had zich tussen de nokkenas en de buitenkant van het blok geboord, een paar flinke scheuren in het blok achterlatend. Toen een week later de Jeep weer werd thuis gebracht door de ANWB lag het nieuwe onderblok al klaar, zodat ik twee weken na de vakantie weer kon rijden.

De eerste delen gedemonteerd

 

Na 7 jaar zes cilinder wilde ik wel eens wat meer vermogen en vooral een wat mooier geluid. Ik had al een paar jaar een versleten AMC 360 8 cilinder in de schuur liggen, die volgens zeggen zonder problemen in mijn Jeep moest passen. In Amerika werden een stel zuigers , lagers en een nokkenas besteld en het blok werd naar een revisie bedrijf gebracht. De cilinders werden 0.03 inch opgeboord en de krukas op maat geslepen voor de ondermaat lagers..

De eerste delen gedemonteerd

Toen het blok  terug was van het revisiebedrijf kon alles weer in elkaar gesleuteld worden. Het blok werd in de originele AMC blauw/groene kleur geschilderd en de kleppendeksels verchroomd. Toen kon de grote wisseltruc plaatsvinden. Na een zaterdag sleutelen werd de contactsleutel voor het eerst omgedraait en de V8 kwam tot leven. De motor liep netjes, maar er zat wel een flinke trilling in de hele Jeep. Wat ik toen nog niet wist ( nu wel) is, dat een AMC V8 extern gebalanceerd is door voorop de trillingsdemper en achterop het vliegwiel, of in mijn geval de spiegelplaat. Ik had de spiegelplaat van de zescilinder gebruikt en die die is dus anders gebalanceerd dan die van een achtcilinder. Ondanks de trillingen op zondag toch de eerste proefrit gemaakt. De motor liep prima en alles leek in orde, maar toen ik weer thuis kwam hoorde ik een onheilspellende tik voorin de motor. De volgende zaterdag kon de motor er dus weer uit om de spiegelplaat te vervangen en te onderzoeken waar de tik vandaan kwam. Het bleek dat de zuiger van cilinder nummer twee kennelijk bijna vastgelopen was, er zaten erorme krassen in. Gelukkig was de cilinderwand niet erg beschadigd. Met een nieuwe zuiger erin werd alles weer gemonteerd en toen liep de motor wel goed zonder trillingen. Het viel me toen wel op dat de nieuwe zuiger die ik gekocht had er wel een stuk degelijker uitzag dan de rest van de zuigers die in het blok zaten. 

De eerste delen gedemonteerd

 

Eindelijk was de jeep dan echt af met de 8 cilinder erin. Het rijden was puur genieten, door het mooie geluid en de trekkracht bij lage toeren.  Later bleek dat er nog wel wat modificaties aan het koelsysteem nodig waren. Na een jaar kwam ik er echter achter dat ik toch op de verkeerde dingen bezuinigd had door de goedkope zuigers uit Amerika te kopen. Op een mooie vrijdagmiddag kwam er opeens een ratelend geluid onder de motorkap vandaan en toen ik later de cilinderkop er af gesleuteld had bleek dat er een zuiger totaal was verdwenen. Die lag in stukken onderin het carter. De drijfstang had een paar gaten in de cilinderwand geslagen zodat ook dit motorblok de oud ijzer bak in kon. Gelukkig helpen Jeepers elkaar en dus had ik na wat rondvragen al snel weer een motorblok, wat nog in redelijke staat was gevonden. Met wat onbeschadigde onderdelen van het oude blok werd dit weer in elkaar gezet en gemonteerd. Inmiddels heeft dit blok er alweer 50000 kilometer meer opzitten en loopt het nog steeds prima..