Zeven jaar na het rondje om de Zwarte zee was is het weer zover, we hadden  weer een mooie reis gepland met onze Jeeps. We hadden deze keer gekozen voor Centraal Azië, een deel van de zijde route. Tijdens onze World Tour waren we daar ook al geweest, maar de landen Kirgizië en Tadzjikistan hadden we toen nog niet bezocht. Ook Azerbeidzjan stond nog op ons verlanglijstje, dat konden we op de terugweg ook bezoeken. Onze vriend Arno gingt ook weer mee, op 28 mei 2016 zijn we met drie CJ7’s in oostelijke richting vertrokken. Het verslag van de reis kun je per week lezen, je ziet de weken in de balk links op de pagina. De route die we gereden hebben vind je onderaan deze pagina.

Voor deze reis hadden we de daktenten weer uit de mottenballen gehaald. Na zeven jaar in de schuur waren ze nog in prima staat. Tijdens het Dutch Jeep Camp in het Pinksterweekend hebben we ze uitgeprobeerd. Alles werkte nog prima. Arno had inmiddels ook een daktent op zijn Jeep, compleet eigenbouw. Die was tijdens diverse Jeep evenementen inmiddels ook al uitgebreid getest en voldoet ook prima.

De Jeep van Herman kon de laatste jaren bergop niet zo goed meer meekomen, de zescilinder begon een beetje oud te worden. Er moest dus een andere motor komen. Na enige tijd zoeken vonden we op Marktplaats een AMC 360 achtcilinder die nog vrij goed leek. Met wat nieuwe lagers, keerringen en pakkingen werd het een goed lopend motorblok. De inbouw kostte wat meer tijd dan gedacht en de lange wachttijden bij de RDW werkten ook niet echt mee, maar uiteindelijk anderhalve week voor vertrek was alle papierwerk geregeld en kon ook Herman met een legale Jeep met een goed lopende achtcilinder op reis.

Een week voor de reis waren op de lier van Herman's Jeep na, alle voor de reis nodige zaken zoals bagagekisten, reservetanks enzovoort, weer gemonteerd en stonden de Jeeps al bijna klaar voor vertrek voor het huis. De laatste week nog lange avonden werken om alles echt af te krijgen om op zaterdag te kunnen vertrekken.

De reis is prima verlopen, We heben geen echte grote problemen gehad. Alle pech gevalletjes konden we zelf onderweg repareren. De planning was wel een beetje krap. We hebben iets te weinig rustdagen kunnen nemen. Maar al met al was het toch weer een fantastische, onvergetelijke reis.

Hieronder vind je de route. Uiteindelijk 21600 kilometer. De route is iets anders geworden dan de geplande reis zoals hij op het logo staat. In Kirgizië moesten we via dezelfde grensovergang Tadzjikistan in en uit, vandaar dat het een rondje is geworden. Na de overtocht van Kazachstan naar Azerbeidzjan waren we wel een beetje klaar met veerboten. We hebben toen maar besloten om door de Balkan te rijden en zijn niet over te varen naar Italië.

Google Jeep CJ Silk Road Tour 2016

Zondagen   Maandagen   Dinsdagen   Woensdagen   Donderdagen   Vrijdagen   Zaterdagen