De Jeep CJ World Tour

logo.jpg(36323 bytes)

De droom wordt werkelijkheid.

Al jaren praten wij over een wereldreis. Niet zomaar een wereldreis van een paar maanden, met het vliegtuig van de ene naar de andere plek, maar met onze Jeeps , zoveel mogelijk rijdend, echt de wereld rond. We hebben ooit lang geleden, nog in de guldenstijd, een budget bepaald waarmee we dachten de reis te kunnen maken. Toen  met het idee dat we eerst met een loterij moesten winnen om dat geld bij elkaar te krijgen. Door omstandigheden kunnen we nu "opeens" over het bedrag beschikken dat we in toen in gedachten hadden. Hoewel je op dat moment wel heel veel leuke dingen met het geld kan doen, bleef de gedachte aan de wereldreis per Jeep toch steeds terugkomen. We hebben dus op een gegeven moment de knoop doorgehakt en besloten we gaan het doen. Als dat besluit eenmaal genomen is ga je de dingen nog eens goed bekijken. De meeste wereldreizigers gaan met een Landrover of een Landcruiser, een dichte grote terreinwagen waar je veel spullen in kan meenemen, die als zeer betrouwbaar bekend staan. Dat is natuurlijk niet zonder reden, maar als fanatieke Jeepers moeten we natuurlijk niet van ons geloof afstappen. Wij zullen "bewijzen" dat je met een oude Jeep CJ7, zoals die meer dan 25 jaar geleden uit de fabriek is komen  rollen de reis ook kan maken. Omdat we wel allebei willen rijden en omdat we het ook een prettiger idee vinden om twee auto's bij ons te hebben gaan we ieder in onze eigen Jeep. Het grootste nadeel van deze manier van reizen is het brandstofverbruik van de Jeeps. De situatie in de wereld is inmiddels wel wat veranderd en hierdoor zijn de olieprijzen, en de daaraan gekoppelde brandstofprijzen flink gestegen. Ons budget zal dus waarschijnlijk inmiddels wel een beetje krap zijn voor de hele wereld rond, maar door verder sober te leven onderweg, kan je op de kosten van het levensonderhoud flink besparen. De sport zal dus worden om het door zuinig te leven het zolang mogelijk vol te houden.

De Route.

We starten met het laatste stukje Europa wat we in onze eerdere reizen nog nooit gezien hebben, Scandinavië. We gaan eerst naar de Noordkaap en daarvandaan Rusland in naar het Oosten. Een langdurig visum voor Rusland is vrij moeilijk te krijgen, dus daarvan afhankelijk zal het verdere verloop van de route bepaald worden. Uiteindelijk willen we na het bezoeken van zoveel mogelijk landen en interessante plaatsen uitkomen in Indonesië. En daarvandaan dan overvaren naar Australië, een land dat zeker niet mag ontbreken op een reis als deze. Als we na een uitgebreide rondreis door Australië nog genoeg van ons budget over hebben willen we onze Jeeps laten verschepen naar het zuiden van Zuid Amerika. Daarna van Zuid naar Noord het hele Amerikaanse continent door, om uiteindelijk van Canada of het Noordoosten van de Verenigde Staten weer huiswaarts te keren. Een andere mogelijkheid is van Australië naar Zuid Afrika. Het grote voordeel is dat Afrika goedkoper is om doorheen te rijden en dat je dan naar huis kunt rijden. Die beslissing nemen we in waarschijnlijk in Australië.

In november 2005 waren we ruim een half jaar onderweg. De route van de eerste vier maanden is de zwarte lijn op de kaart. Dat stuk van ongeveer 20000 kilometer is redelijk volgens plan verlopen, eerst naar de Noordkaap en toen een vrij lange periode in rusland. Daarna volgt de gele lijn op de kaart. Een rondrit door Mongolië. China in is dus niet gelukt en daarom zijn we Rusland weer ingegaan om via Rusland, Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Iran en Pakistan naar India te rijden. In december 2005 zaten we in Oezbekistan, we hadden toen ruim 30000 kilometer gereden.

Klik op de kaart voor een grotere afbeelding, het laden kan wel even duren.

In maart 2006 zaten we in het zuiden van India, we hadden toen ruim 40000 kilometer gereden.
Op de volgende kaarten zie je de route die we door Centraal Azië, Iran , Pakistan en India gereden hebben.

Blauw is de route door Kazakstan, geel is de route door Oezbekistan, groen de route door Turkmenistan, rood de route door Iran, paars de route door Pakistan en zwart de route door India.

Hieronder zie je hoe wij en de Jeeps van India naar Zuid-Afrika zijn gereisd. Blauw is de route die wij gevolgd hebben met het vliegtuig. rood is de route die de Jeeps gevolgd hebben in de container.

En hier de route door Zuid-Afrika en Lesotho. Ongeveer 4500 kilometer. Half juli 2006 waren we in Upington, we hadden toen ongeveer 50000 kilometer op de tellers.

 

De planning.

We houden allebei niet zo van vooruit plannen, dus we hebben besloten voor onbepaalde tijd te vertrekken. Het zou tenslotte heel goed kunnen dat we het budget weer op peil kunnen brengen door ergens voor een tijdje te gaan werken. De startdatum staat inmiddels wel vast. Begin mei 2005 vertrekken we. Voor die tijd moet er nog veel gebeuren. De Jeeps moeten voorzien worden van (hele) grote brandstoftanks en een toch nog enigzins comfortabele slaapvoorziening. Ook willen we de assen verzwaren, want de Jeeps zullen wel flink aan de vracht zijn als we onderweg zijn. Het werk aan de Jeeps moet eind maart 2005 klaar zijn. Dan gaan we bij wijze van generale repetitie onze andere hobby nog een keer uitvoeren. We gaan dan de uitwedstrijd van het Nederlands elftal in Roemenië bezoeken. Deze keer niet met de Holland Jeep, maar met de wereldreis Jeeps. Dit doen we om de laatste onvolkomenheden tegen te komen, we hebben daarna dan nog een maand om eventuele problemen op te lossen. Ook zal er veel tijd gaan zitten in het papierwerk voor de reis. Visa regelen, abonnementen opzeggen, de verhuur van ons huis in orde maken enzovoort. De laatste maanden zullen wel om vliegen.

De sponsors.

Zoals gemeld is ons budget toch wel de beperkende factor bij deze reis. Een beetje sponsoring, in wat voor vorm dan ook, zou zeker welkom zijn. We gaan zeker ons best doen om de reis onder de aandacht te krijgen. Er is natuurlijk de website, waar een zeer uitgebreid verslag op komt te staan. Ook het club blad van de Original Jeep Owners Club zal regelmatig van materiaal worden voorzien. Verder gaan we de regionale en landelijk pers benaderen of er interesse is voor een verslag van twee Jeepers die in hun "oldtimer" Jeeps de wereld rond gaan. Een paar stickers op de auto's in ruil voor wat financiële of materiële hulp is natuurlijk altijd over te praten. Inmiddels zijn we wel benaderd door ander Jeepers die ons op allerlei manieren willen steunen en de leden van de Original Jeep Owners club hebben ons ruim bedacht in een collecte die voor ons gehouden is tijdens het evenement in Joinville. Hiervoor natuurlijk onze hartelijke dank. Mocht er nog iemand zijn die een bijdrage wil leveren om ons te helpen de tour af te maken, donaties kunnen gedaan worden met PayPal naar het emailadres:   donaties@royaljeep.nl

Onze Sponsors:

 

   Off Road Centre Utrecht.