De voorbereidingen

 

Voor een reis zoals wij willen gaan maken moet er natuurlijk het nodige voorbereid worden. Er moet een hoop papierwerk gedaan worden met betrekking tot verhuren van het huis, verzekeringen visa, abonnementen opzeggen enzovoort. Maar ook aan de auto's moet het één en ander gebeuren. De auto's moeten tenslotte voor langere tijd als woning gaan dienen, maar ze moeten liefst ook nog zo lang mogelijk heel blijven. Het sleutelen aan de auto's is leuker dan de administratieve rompslomp, dus daar wil ik mee beginnen. Ik heb al een voorstelling gemaakt hoe ik mijn auto in wil gaan richten, en omdat ik daar graag een zichtbaar beeld van wilde hebben, ben ik een paar uurtjes in photoshop aan de gang gegaan.

Hierboven zie je het resultaat. Het is alleen wel jammer dat zoiets in werkelijkheid wel wat meer tijd kost dan een paar uurtjes en dat is dan alleen nog maar het uiterlijk. Ook technisch moeten de auto's natuurlijk goed geprepareerd zijn om zo'n reis te volbrengen. Mijn Jeep heeft nogal last van doorgezakte assen en Herman zijn jeep is onderhand aan een nieuwe motor toe. Verder moet alles natuurlijk goed gecontroleerd en zonodig gerepareerd worden.

De hardtops

Voor deze reis lijkt een softtop ons niet zo geschikt. Het simpelste is dan natuurlijk de hardtop erop zetten, maar dat betekent dan direct dat je op de doorgaande route niet meer open kunt rijden. herman heeft toch voor deze optie gekozen, met wel het idee om de zaag in de hardtop te zetten zodat het gedeelte boven de bestuurder er afgehaald kan worden. Ik heb iets meer vrije tijd en ben begonnen om een korte cabine te maken die in delen gedemonteerd kan worden. Dit moet uiteindelijk gaan bestaan uit twee afneembare dakpanelen, halve deuren, met een afneembare kunststof ruit en een kunststof ruitje in de rollbar. Ik ben begonnen met de dakpanelen. Ik heb nog even met de gedachte gespeeld om ze van polyester te maken. Onze vrienden Arno en Wim zijn druk zijn met polyester body's en alle materialen en kennis is dus aanwezig, maar ik heb toch maar besloten ze van roestvaststaal te maken. Een materiaal waar ik zelf beter mee uit de voeten kan. Na een paar dagen passen en meten en kloppen en lassen zijn de dakpanelen klaar. 

.

Inmiddels is er al weer het één en ander gebeurd en de vorm begint er al aardig in te komen

 

Inmiddels is er, ondanks de zeer lage temperaturen in onze schuur, al weer het één en ander gebeurd. De vorm begint er al aardig in te komen. Alleen de achterruit en de deurtjes ontbreken nog. Ook moet de bagageruimte met een hoop kit en rubber nog waterdicht gemaakt worden. De tijd begint inmiddels een beetje te dringen, maar het moet nog net gaan lukken om het af te krijgen voor de reis naar Roemenië

 

Hier het eindresultaat, alleen de beugels voor de tent ontbreken nog.

Na de proefrit naar Roemenië is het roestvrij staal nog beplakt met vinyl van mijn oude softtop. Er zijn ook nog wat hogere achterveren onder gekomen. Ik heb ook nog een airco compressor gemonteerd, om als perslucht compressor te dienen. Mijn Jeep is nu op een paar kleinigheidjes klaar voor de reis.

 

De brandstoftank

Om een flinke actieradius te krijgen met een benzine slurper zoals een jeep met achtcilinder toch is , zal ik heel wat benzine mee moeten kunnen nemen. op vorige reizen heb ik dat wel met losse jerrycans gedaan, maar dat beviel me toch niet zo goed. Ik heb dus besloten mijn bagage ruimte maar op te offeren aan de brandstof. Er staat daar al een gastank, die mag blijven staan, want daar kan ook benzine in als het nodig is en er moet dus een benzine tank bijkomen. Ook deze wordt weer van roestvaststaal gemaakt.

  

Inmiddels is de tank klaar en staat hij vol met water om testen of hij niet lekt. Als alle tanken gevuld zijn moet ik als ik goed gerekend heb ongeveer 270 liter benzine mee kunnen nemen.

De assen van Arjan

Zoals al genoemd zijn de assen van mijn Jeep behoorlijk doorgezakt. om dit op te lossen had ik een paar jaar geleden al eens een paar assen erbij gekocht. Helaas is de overbrenging in deze assen net als in de assen die nu onder mijn Jeep zitten 3.54. Deze overbrenging heb ik er een paar jaar geleden zelf ingezet, maar is me eigenlijk nooit goed bevallen, zodat ik nu weer terug wil naar 4.10. De tandwielen voor de achteras had ik nog en voor de vooras moesten aangeschaft worden.  

      

Het is bekend dat de assen die standaard onder een CJ7 zitten niet de stevigste zijn en om de tandwielen te verwisselen moest ik de assen toch leeghalen. Het leek me dus nu een goed moment om de assen een beetje te verstevigen. Na eerst van karton de vorm van de differentiëlen opgenomen te hebben, heb ik van stalen koker bruggen gemaakt om de assen te verstevigen. De bruggen zijn er inmiddels op gelast en de assen zijn perfect recht gebleven en volgens mij wel een paar honderd procent steviger geworden. De hoogte van de bruggen kost me geen veerweg, want door bij de verhogingsset die onder mijn Jeep zit horen verhoogde bumpstops. Als ik met deze assen de originele bumpstops weer monteer wordt de veerweg weer hetzelfde. Na het monteren van de differentieels kunnen de assen weer van een laag zwarte verf voorzien worden.

         

Nadat de assen verder afgebouwd zijn kunnen ze gemonteerd worden. Na drie dagen sleutelen zitten de nieuwe assen onder mijn Jeep. Alles past, alleen de bocht in de uitlaat boven de achteras moet iets hoger gemaakt worden. De assen zijn direct ook maar voorzien van nieuwe remschijven en trommels zodat alles weer een paar honderdduizend kilometer mee kan.  Inmiddels zijn de eerste kilometers gemaakt en zijn er geen storende bijgeluiden te horen uit de assen.

         

De motor van Herman

Herman's Jeep gaat inmiddels ook al weer heel wat jaartjes mee, en hoewel hij elke dag naar zijn werk gaat fietsen zijn er in de loop der jaren toch al heel wat kilometers mee gemaakt. De motor in Herman's Jeep is in 1992 tweedehands gekocht en begint nu zo langzamerhand aan alle kanten te rammelen. Dit is natuurlijk geen goede basis voor een wereldreis en dus moest daar een oplossing voor worden gezocht. De oplossing was eigenlijk al aanwezig. Op de zolder van onze schuur stond de motor die in de eerste pickup zat die Herman gekocht heeft (zie royal jeeppage: de Truck). Die motor had nog goede compressie en oliedruk en liep nog heel goed zonder bijgeluiden toen we hem hebben weggezet.

                       

Om de motor van de zolder af te krijgen moesten we eerst een soort lift bouwen in onze schuur, maar nu kan het werk aan de motor beginnen. In ieder geval moet de motor goed schoongemaakt worden en pakkingen en keerringen worden vervangen. Dit klinkt allemaal heel eenvoudig, maar het moet allemaal wel even gebeuren. Zo moest in de laatste dagen voor de proefrit naar Roemenië de motor er nog ingezet worden en de verstevigde achteras nog terug geplaatst worden.  

De slaapplaatsen

Natuurlijk is er ook een goede slaapplaats nodig op een wereldreis. Zo zijn we op de eerste zondag van 2005 naar Topsleeper gegaan om te kijken wat er te koop is op het gebied van daktenten. We waren al snel overtuigd dat een daktent toch wel ideaal is op zo'n reis, dus we hebben ieder al een tent gekocht. Van Herman's tent is er een plaatje beschikbaar, want dat was een tent die in de showroom stond.. De foto van de tent van arjan volgt later want die was niet op voorraad.

Inmiddels is mijn tent ook geleverd en zijn de tenten op de Jeeps gemonteerd, zie hier het resultaat:

Het afscheidsfeest

Om de voorbereidingen af te sluiten, en om al onze vrienden nog een keer gedag te zeggen hebben we op vrijdag 22 april een afscheidsfeest georganiseerd. het is een zeer gezellige avond geworden waar we met genoegen op terug kijken.

Tot zover de voorbereidingen, de volgende update zal zijn na het vertrek naar Joinville, waar we het jaarlijkse evenement van de Original Jeep Owners Club nog gaan meemaken. Dan kunnen we ook al onze Jeep vrienden nog gedag zeggen.

En dan gaat het echt beginnen.