Zoals in het hoofdstuk "Het Truck project" te lezen is,
zou er ooit een camperunit op de truck moeten komen. Herman hield al jaren de
advertenties op internet in de gaten en in het voorjaar van 2011 was het zover.
Er stond een camperunit te koop, voor een fullsize Amerikaanse pickup, in
slechte staat voor weinig. Herman belde de verkoper wat de afmetingen waren. De
maten klopten met de wensen van Herman. Hij deed ongezien een bod en kon de
volgende dag de camperunit op gaan halen. Doordat de gastank nog in de bak zat
en omdat de bevestigingen niet meer helemaal in orde waren werd het een spannend
ritje naar huis, maar alles ging goed en ’s avonds stond de truck met camperunit
bij de schuur.
Er werd een stallingsplekje
gezocht en het project werd in de ijskast gezet .Eerst moest er het nodige aan
de truck gedaan worden zodat de camperunit er goed op kon. De gastank moest
verhuizen van in de bak naar onder de bak en alle bevestigingspunten van de bak
aan het chassis moeten weer stevig gemaakt worden. Al met al ging daar een paar
jaar overheen, maar in het voorjaar van 2013 werd het project weer opgepakt. De
camper was echt in slechte staat, dus allerlei strategieën om hem op te knappen
en te verstevigen passeerden de revue. Uiteindelijk leek het ons het beste om de
hele camper nieuw op
te bouwen en alleen het interieur van de oude unit te hergebruiken.
Er werd wat met Photoshop gespeeld om te kijken
hoe de vorm nog iets aangepast kon worden om de camper wat mooier op de truck te
laten passen en toen de maten bekend waren kon Herman aan de bouw van de nieuwe
camper beginnen.
We hadden inmiddels een oud plannetje weer opgepakt,
tijdens ons "Rondje Zwarte Zee" waren we in Sochi geweest, de plaats waar in
2014 de Olympische winterspelen gehouden zouden worden en het leek ons een leuke
trip om die te gaan bezoeken. Omdat het in de winter knap koud kan zijn in die
streken leek het ons een goed idee om deze trip met de camper te gaan maken,
eigenlijk een soort uitgebreide proefrit dus.
Na de zomervakantie begon de bouw
van de camper echt, eerst een licht roestvrijstalen frame wat precies op maat
gemaakt werd voor de truck. Tijdens het bouwen van het frame werd er al
nagedacht over de wanden, vloer en
dak van de camper. Uiteindelijk werd gekozen
voor sandwich panelen met stalen buitenkant, gevuld met schuim. Licht, stevig en
goed isolerend en bovendien veel goedkoper als “echte” camperpanelen van
polyester met schuim.
De tijd begon inmiddels wel een beetje te
dringen. Het was al december en er was alleen nog maar een frame. Elke dag werd ons
tijdens het sportjournaal op tv verteld hoeveel dagen het nog duurde tot de
Olympische spelen.
De laatste maanden ging het tempo omhoog. Herman nam een extra dag in de week vrij en werkte nu dus drie dagen in de week aan de camper en Arjan had anderhalve week kerstvakantie en elke vrijdag vrij en kon dus ook twee dagen in de week aan de camper werken. Het werk vorderde gestaag, maar om de camper op tijd klaar te krijgen moest er steeds vaker ’s avonds na het werk ook doorgegaan worden De laatste weken voor de Olympische spelen was het avondeten meestal niet voor tien uur.
Het
resultaat was wel naar volle tevredenheid. Hoe meer het op een camper begon te
lijken, hoe enthousiaster we werden, de camper begon steeds meer te lijken op de
camper die we in gedachte hadden. Het interieur van de oude camperunit was nog
redelijk in orde. Met wat restauratiewerk en wat aanpassingen omdat de camper
wat kleiner geworden was, kon het redelijk makkelijk weer in de nieuwe camper
gemonteerd worden.
Het was misschien wel een beetje gekkenwerk, maar na een
paar avonden doorwerken tot middernacht, stond op zaterdag 8 februari 's avonds
in het donker de
camperunit op de truck. We hadden al een dag onderweg willen zijn maar er bleken
toch nog een paar kleine probleempjes te zijn. De spullen voor de reis moesten
ook nog ingepakt worden, dus uiteindelijk werd het vertrek nog maar een dagje
uitgesteld.